Wednesday 13 September 2017

Trip ke Jepun

Assalamualaikum...lama sangat rasanya blog ni terbengkalai kerana kesibukan yang melanda. Okey kali ni aku nak share sedikit pengalaman aku menjelajah negara matahari terbit. Untuk pengetahuan korang Jepun adalah salah satu dream place aku sejak sekolah lagi. Alhamdulillah Allah beri aku rezeki untuk jejakkan kaki di sana. Semasa aku sedang tulis post ni, aku baru je balik dari sana kelmarin.
Okey, first of all aku nak bagitau yang pengalaman kat sana mmg best sangat aku dapat tgk culture dan cara kehidupan org Jepun. Well macam yang selalu di ceritakan orang ramai... yes mereka sangat polite. Host rumah yang kami duduk izinkan kami checkin awal and checkout lambat. San kalau dipamdangkan mereka semua pada aku kategori Nobita. Means sangat skema. Dari pagi ke malam aku tengok mostly memakai suit. Mata ni jarang nampak orang Jepun yang pakai casual. Mereka nak memang kuat bekerja.
Memandangkan currency semasa yang tak berapa bagus sekarang ramai yang beritahu bahawa masa ini sangat tak sesuai untuk aku travel ke luar negara. Tapi aku ni jenis kalau nak memang aku nak (degil) 😂. So apa orang kata aku tak peduli dah. Janji aku dapat apa aku nak. Hihihi
Percutian kali ni aku dengan sorang kawan lagi ni memilih untuk naik Vietnam Air. Kebetulan masa tu tiket murah pulak sekali dengan makan dan luggage. Sangat puas hati and berbaloi. Cuma kami kena korban masa sikitlah sebab kami transit lalu Vietnam. Kapal yang kami naik dari KL ke Ho Chi Minh agak kecil. Ala2 domestic flight Air Asia la. Mungkin sebab perjalanannya sekejap je dalam sejam lebih. Tapi flight nak ke Jepun memang selesa amat. Siap disediakan bantal and selimut. Pastu aku sempat layan movie yang disediakan. Aku sempat layan Suicide Squad 😂. Walaupun cite ni aku dah tgk kat wayang. Bolehlah nak abiskan masa dalam flight yg memakan masa lebih kurang 5 jam dalam tu. Satu yang aku puji pasal Vietnam Air ni. Makan. Memang rasanya full kot perut aku makan. Hahaha. Perut orang lain aku tak tahulah. 4 kali naik flight 4 kali makan dengan satu harga. Berbaloi bukan 😊. So untuk yang teringin nak cuba naik Vietnam Air ni jangan risau. Untuk flight dari Kl ke Ho Chi Minh and Ho Chi Minh ke KL memang mereka sediakan makanan yang ada sijil halal. Cabin Crew dia siap tunjuk kat kitaorg bukti sbb mula2 kami takut nak makan. So untuk flight besar dari Ho Chi Minh to Japan and Japan to Ho Chi Minh mereka akan bagi kita Muslim meal. So tak perlu risau ya.
Kami sampai di Narita Airport lebih kurang jam 8.30 pagi waktu tempatan. Kat dalammAirport mmg tak rasa sangat sejuknya. So lepas kami pickup luggage and settle imigresen dan kastam, kami ke kaunter HIS untuk claim tiket ke Disneyland yang aku dah booked dekat office HIS Malaysia. Kalau sesiapa yang nak ke Jepun blh pergi ke HIS ni yang terletak di Hotel Ansa Bukit Bintang. Dekat je dengan Monorail Bukit Bintang. Sebelah Lot 10. Kat situ korang blh book mcm2 ticket siap2. Mana2 theme park kat Jepun korang boleh booking kat sini. Pocket wifi pun ada. Aku dapat macam2 tips dari staff kat sana. Ianya sangat2 membantu.
Okey, habis cite HIS Malaysia. Kita balik ke Jepun semula 😂. Masa di HIS Malaysia aku booked ticket Disney tu untuk fixed date. Tapi HIS Jepun bagi kami open ticket. Means kami blh pegi any days dalam tempoh seminggu. Punyalah seronok. Maksudnya kalau cuaca pada hari perancangan kami nak ke sana tu x elok, kami boleh tukar date.
Okey lepas settle ticket Disney, kami pun terus ke stesen train untuk membeli Suica Card. Suica Card ni kiranya macam touch n go la klu kat Malaysia. Kita boleh gunakan card yang boleh direload ni untuk naik train, bas dan membeli-belah di mana2 convenience store yang ada kat Jepun tu. Mudah bukan? 😊 Aku reload ¥4000 kat dalam kat tu. ¥500 adalah deposit di mana korang blh dapatkan balik lepas return semula kad tu kat machine. So lepas tolak deposit jumlah yang aku boleh pakai adalah ¥3500.